مقبره الشعراي تبريز -(www.memarcad.com)

مقبره الشعراي تبريز

 

“محمد فرزان مهر” از معماری مقبره الشعراي تبريز می گوید:

«طرح من در سال 1349 پس از شرکت در مسابقه طراحي ويژه ساخت آن در سطح کشور برنده شد…»؛ این آغاز کلام معماری موفق ولی نه چندان شناخته شده در در نشست بررسي طرح توسعه مجموعه مقبره الشعرای تبریز است، بنایی که از شاخص ترین آثار یادمانی معاصر معماری ایران محسوب می شود.

وي افزود: عمليات ساخت اين بناي فرهنگي با انعقاد قراردادي بين طراح و انجمن ملي مفاخر کشور در سال 1351 آغاز شده و پس از پيروزي انقلاب اسلامي تکميل طرح در سال 1361 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپرده شد.
وي اظهار داشت: سازه معماري واقع در وسط محوطه مجموعه تاريخي فرهنگي مقبره الشعراي تبريز به گونه اي طراحي شده که حس ايجاد ارتباط بين بيننده و سازه و نيز نو بودن طرح آن همواره برقرار باشد.
” فرزان مهر ” اضافه کرد: جذابيت طرح سازه و جالب بودن آن از بعد زيبايي شناختي براي بازديدکنندگان پس از گذشت نزديک به چهار دهه گواه روشني بر اين ادعا است.
وي در خصوص استحکام سازه معماري مجموعه تشريح کرد: براي اجراي طرح و نيز اطمينان از مقاوم بودن آن ابتدا پنج لايه از زمينه کوبيده شده تا مقاومتي برابر 2/1 کيلوگرم به ازاي هر سانتي مترمربع به دست آيد.
وي يادآور شد: سازه بناي وسط محوطه مجموعه تاريخي فرهنگي مقبره الشعرا فلزي بوده و با قطعات بتوني پيش ساخته پوشانده شده است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز در اين نشست از برنامه اين نهاد براي افزايش عمر مجموعه تاريخي فرهنگي مقبره الشعراي تبريز به 500 سال خبر داد.
“احمد احمدي منش ” گفت: اين کار ازطريق دقت دراجراي طرح توسعه و استفاده از متدهاي مقاوم سازي روز دنيا در زمينه ساخت بناهاي فرهنگي صورت خواهد گرفت.
وي افزود: براي اين منظور، پيشرفت مراحل مختلف طرح توسعه مجموعه فرهنگي تاريخي مقبره الشعراي به شکل کارشناسي شده بوده و با نظارت متخصصان امر سعي مي شود که اين ميراث ادبي ، تاريخي و فرهنگي گردشگري منطقه براي آيندگان حفظ شود.
درمجموعه فرهنگي تاريخي مقبره الشعرا،يک هزارسال پيش شاعراني از کشورهاي مختلف منطقه سکونت داشته و اين محل ابتدا به ” حضيره الشعرا ” (مکان اقامت شاعران ) شهرت داشت که پس ازفوت ودفن آنان به مقبره الشعرا (مکان دفن شاعران ) تغيير نام داد.
بنا بر مستندات تاريخي در اين مکان فرهنگي تاريخي 320 شاعر و عارف دفن شده اند که قديمي ترين آنها ” اسدي طوسي ” ، شاعر قرن چهارم هجري است.

 

 

مقبره الشعراي تبريز1 -(www.memarcad.com)

 

به عقيده کارشناسان حوزه فرهنگ کشور ، مقبره الشعراي تبريز ، مجموعه اي غني از تاريخ ادبيات ايران زمين است که گستردگي آن از مرزهاي جغرافيايي فرهنگي کشورمان ، فراتر مي رود.
بناي مشرف بر مقبره استاد شهريار با بيش از 20 متر ارتفاع در وسط اين مجموعه تاريخي فرهنگي ، چشم اندازي زيبا به آن بخشيده و اين مجموعه را به يکي از نمادهاي هويتي تبريز تبديل کرده است.
متاسفانه دريکي دو دهه اخير به دليل تخريب بخشي ازقبور عرفا و شعراي اين مجموعه به دست يکي ازشهرداران وقت تبريز، آسيب هاي جبران ناپذيري به آن وارد شده است.

Rate this post

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here