پروژه بررسی میدان ووژ پاریس

    0
    1977

    پروژه بررسی میدان ووژjpg(www.memarcad.com) 

    بررسی میدان ووژ

    Place Des Vosges Paris

    این فایل به صورت پاورپوینت و شامل 32 اسلاید می باشد که قابل ویرایش است.

    گوشه ای از مطلب:

    با توجه به این که میدان ووژ از میدان های دوره رنسانس می باشد ، لذا در این قسمت به طور کاملا خلاصه و اجمالی به بیان ویژگی های دوره رنسانس و باروک اختصاص داده شده است و به بررسی اصول شهرسازی در دوره رنسانس و همچنین عناصر موجود در طراحی دوره رنسانس پرداخته شده است.

    üرنسانس از لحاظ لغوی به معنای تجدید حیات می باشد.در واقع هنر رنسانس، احیای مجددعلاقه به صور مختلف هنر کلاسیک یونان و رم باستان و استفاده از آنها به عنوان الهام بخش نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری و شهرسازی می باشد.

    در دوره رنسانس اساساً به علت وسعت شهرها ، کمتر امکان بازسازی کامل یک شهر وجود داشت ، فقط گاهی در صورت تخریب کامل شهر ( آتش سوزی و سیل و ….) شهر را بازسازی می کردند و بطور کلی می توان گفت که هیچ علاقه و امکاناتی به ایجاد شهرهای جدید و یا احیای مجدد شهرهای قدیم نداشتند.

    پلاس دووژ (پلاس رویال) توسط هنری چهارم طی سالهای 1605 تا 1612 ساخته شد. یک میدان مربع شکل با ابعاد دقیق 140*140 متر. این میدان اولین برنامه و طرح شهرسازی سلطنتی بود.میدان ووژ یک شکل اولیه و نمونه اصلی تمام میادین مسکونی در شهرهای اروپایی می باشد.

    بسیاری از افراد مشهور فرانسوی در خانه های این میدان زندگی می کردند. از جمله این افراد، می توان به ویکتور هوگو و ریچلیو اشاره کرد.

    پلاس دووژ (پلاس رویال) در گوشه شمال شرقی شهر و نزدیک حصار چالز پنجم قرار دارد.در ابتدا در محل این میدان ساختمان ها ، باغات هتل دتورنل و ویلای دوک اورلئان قرار داشت. پس از ترور دوک در سال 1407 ، این املاک به تصرف پادشاهی در آمد. لوئی دوازدهم در سال 1515 در این مکان درگذشت. پس از مرگ هنری دوم در سال 1559 در مسابقه ای که در این زمین برگزار شد، بیوه وی کاترین دومدیچی ،اسباب برچیدن هتل را فراهم نمود. این منطقه از این پس متروک باقی ماند تا آنکه هنری چهارم در سال 1594 نیمی از آن را به طور موقت به عنوان بازار اسب به سولی (نخست وزیر وقت) واگذار نمود.در سال 1599 دلیسل پیشنهاد احداث کارخانه مخمل بافی را ارائه نمود که بالاخره در سال 1604 این پیشنهاد مورد قبول واقع شد.با

    میدان از 38 واحد مسکونی که دارای نمائی همگون بودند، به وجود آمده بود. در وسط دو ضلع شمالی و جنوبی میدان و قبل از احداث جاده ای که به ضلع شمالی ختم می شد،دهانه های بزرگ تر و بلندتری تنها دو ورودی طاقدار میدان را در بر می گرفتند. ساختمان ورودی ضلع جنوبی برای استفاده شخصی هنری چهارم اختصاص داده شده بود.

    در بدو امر فضای مرکزی میدان که در حدفاصل ساختمان ها قرار می گرفت ، به صورت فضای باز شنی حفظ شده بود.استفاده از این فضا به عنوان زمین مسابقه طی چند سال همچنان تداوم یافت و پنجره های طبقات فوقانی نظاره مستقیم مسابقات و جشن ها را میسر می داشت. در سال 1639 کاردینال ریشلیو که برای مدتی در خانه شماره 21 سکونت داشت ،

    با اضافه نمودن منظرسازی براساس فضاهای چمنی که پیرامون آن ها کشیده شده و کاشت متقارن و گروهی درختان ، هویت میدان مجدداََ تغییر نموده و مجسمه نقش مسلط خود را از دست داد و همچنین پس از مدت کوتاهی پلاس دووژ مورد توجه خاص جامعه پاریس قرار گرفت و از اهمیت مجسمه کاسته شد.محلات مسکونی جدیدتری شکل گرفتند تا آنکه این میدان تنها به صورت عنصری در منطقه ای از خانه های مخروبه قرار گرفت.

    نام اولیه این میدان پلاس رویال بوده که در سال 1800 ناپلئون برای نشان دادن برتری خود بر گروه ووژها (اولین گروهی در فرانسه که مالیات پرداختند)،نام این میدان را به پلاس دووژ تغییر داد.این میدان دوباره در سال 1815 به نام اولیه خود تغییر نام داد و در نهایت در سال 1870 دوباره پلاس دووژ نام گذاری شد.

    در واقع می توان گفت که میدان پلاس دووژ به قشر خاصی از مردم (هنرمندان و علاقه مندان یه هنر)تعلق دارد و رفتارهای موجود در فضا در فضا این امر را تصدیق میکند.

    در کل میدان پلاس دووژ به عنوان یک میدان دوره رنسانس ، یک نمونه بارز و کامل فضای شهری می باشد که با ترکیب عملکردهای متفاوت ، پس از گذشت سال ها همچنان هویت میدان بودن خود را حفظ کرده است .

    این فایل شامل:

    • رنسانس و باروک

    • پنج موضوع کلی شهرسازی رنسانس

    • اصول طراحی دوره رنسانس

    • مقدمه و معرفی میدان ووژ

    • ویژگی های کالبدی میدان ووژ

    • ساکنین میدان ووژ

    • سیر تحول تاریخی میدان ووژ

    • اتفاقات تاریخی موثر بر شکل گیری میدان

    • و اما امروز

    • منابع و مآخذ