پاورپوینت ضوابط طراحی مراکز آموزشی

    0
    1219

    ظوابط طراحی مراکز آموزشی(memarcad.com)

    ضوابط طراحی مراکز آموزشی

     

     

    این فایل به صورت پاورپوینت بوده که دارای38 اسلاید میباشد و قابل ویرایش است.

     

    گوشه ای از مطلب:

    محیط آموزشگاه از نظر همجواری با سایر ساختمانها و عوامل جغرافیایی باید به گونه‌‌ای باشد، که امکان حرکت و نتیجتا تهویه هوا وجود داشته باشد، ‌نحوه استقرار آن به نحوی باشد که اثرات بادهای مزاحم کاهش یافته و برخورداری از بادهای مناسب افزایش یابد. به طوری که حداکثر استفاده از جریان هوای مناسب برای تهویه طبیعی کلاس بوجود آید.
    در صورتی که محیط آموزشگاه در معرض وزش بادهای شدیدی قرار داشته باشد باید امکان ایجاد فضای سبز توسط درختان و بوته ها برای مقابله با آن فراهم باشد. با توجه به جهت عمومی وزش باد در منطقه، احداث واحد آموزشی نباید در مسیر انتشار دود و بوهای زننده کارخانجات، ‌کانالهای روباز، عبور فاضلاب، محل زباله دانی و… قرار گیرد .

    معماری مدارس اقلیم «گرم و خشک» و «سرد» الگو سازی شد که به‌ عنوان نمونه ارتفاع کلاس در مناطق سردسیر حداکثر 3 متر و در مناطق گرمسیری به 3/50 متر می‌رسد.
    بر اساس تحقیق دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی در جهت الگو سازی طراحی مدارس برای اقلیم «گرم و خشک» و «سرد» فضاهاى آموزشی به دو گروه فضاهاى بسته و فضاهاى باز تقسیم‌بندى شده‌اند که فضاهاى بسته شامل فضاهاى تدریس کلاس‌هاى نظرى، تجربى و فضاهاى پرورشى است.

    فضاهاى رفاهى و خدماتى در داخل ساختمان مدرسه شامل خانه معلم، موتورخانه در مدارس شهرى، انبار اصلى، انبار وسایل نظافت و سرویس‌هاى بهداشتى کارکنان می‌شود و امکانات رفاهی دانش‌آموزان در محوطه شامل سرایدارى در مدارس شهرى، بوفه، اتاق تغذیه و آبدارخانه است.
    فضاهاى ادارى شامل اتاق‌هاى مدیر، معاونان، دفترداران، بایگانى و آموزگاران می‌شود و فضاهاى ارتباطى شامل راهروها و پله‌هاست.

    بروز بارندگی های متوالی،طغیان رودخانه ها وجاری شدن آب در دشتهای مسطح ،از جمله عواملی است که بایددراحداث محیطهای مسکونی مورد توجه قرار گیرد.

    زلزله از مهمترین عوامل مؤثر در مکان یابی فضاهای آموزشی به شمار می رود که در راستای کاهش خسارات جانی ومالی ناشی از وقوع آن می بایست تمهیدات لازم توسط مهندسین شهر سازی صورت گیرد. در نگاه نخست روشن است که احداث اصولی ساختمانها طبق ضوابط و معیارهای علمی و فنی جهت جلوگیری از خسارات و تأمین امنیت جانی و مالی درهنگام وقوع زلزله بر عهده مهندسین ساختمان و معماری می باشد.

    • بسیاری از شهرها فاقد طرحهای شهری است و اگر دارای طرح باشند مربوط به زمانهای دور دست است که در آن تاکنون تجدید نظری صورت نگرفته است و در نتیجه ساخت و ساز فضاهای آموزشی همراه با معیارهای شهرسازی نبوده و صرفاًدر اثر نیاز مقطع زمانی مربوط شکل گرفته است .   
    • مکانهای آموزشی نیازمند انواع مختلف دسترسی ها به صورت سواره وپیاده می باشند.این نیازها بر اماکن استقرار فضای آموزشی تأثیر می گذارد. چنانچه مکان آموزشی بدون در نظر گرفتن نحوه دسترسی ایجاد شده باشد نه تنها از جنبه ایمنی که مهمترین جنبه ان نیز محسوب می شود آسیب پذیر بوده و سلامت دانش آموزان را در آمد وشد مورد تهدید قرار می دهد ، بلکه از نظر کاهش مسایل شهری همچون ترافیک نیز موفق نخواهد بود.
    • ایمنی و سلامت دانش اموزان بخصوص در مقطع ابتدایی ایجاب می نماید که از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند.با توجه به اینکه دانش آموزان درمقاطع تحصیلی مختلف توانایی متفاوتی را در این رابطه دارند ، لازم است این مسئله در مقاطع مختلف به تفکیک بررسی شود.
    • در مدارس باید حتی المقدور از کاربرد درهای شیشه ای اجتناب شود و در صورت استفاده از این نوع درها در فضای غیر آموزشی باید با نصب علائم روی آن با مشخص نمودن حاشیه در شیشه ای از طریق نصب نوارهایی در پیرامون شیشه با آگاهی دادن به افراد از بروز حوادث جلوگیری شود .
      اگر در فضاهای غیر آموزشی مدرسه از درهای بادبزنی که در دو جهت قابل بازشدن هستند ، استفاده شود باید قسمتی از آن دارای شیشه باشد تا افرادی که در دو طرف آن در رفت و آمد هستند یکدیگر را رویت و از برخورد جلوگیری شود .

    پنجره هایی که در انتهای راهروها و کریدور و پاگرد پلکان ها نصب می گردند باید از کف دارای ارتفاع 80 سانتیمتر باشد و در غیر اینصورت تا این ارتفاع ( 80 سانتیمتر ) دارای نرده چوبی و یا فلزی مناسب باشند .

     

    این فایل شامل:

    • بررسی شرایط اقلیمی

    • بررسی معماری مدارس در اقبیم متفاوت

    • دسترسیپروژه

    • ارتباط مکان آموزشی با شبکه ترافیکی شهر

    • عدم ارتباط دانش اموزان با شبکه ترافیکی شهر

    • آیین کار ایمنی درهای مدارس

    • آیین کار ایمنی درهای مدارس

    • آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس

      ضوابط طراحی ایمنی پلکان

    • اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش

    • آیین کار اصول طراحی ایمنی مدارس در برابر آتش