برنامه ریزی حمل و نقل
گوشه ای از مطلب:
هدف اصلی در برنامه ریزی حمل ونقل برای تنظیم ساختار تقاضای جابجایی و حفاظت از محیط زیست:
تکیه بر پیاده روی برای سفرهای کوتاه مدت
تکیه بر وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای متوسط و دور در شهرهای متوسط و کوچک
محدود ساختن استفاده از خودرو شخصی
راه و خیابان: مجموعه ای برای عبور پیاده، وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه.
راه شریانی: راهی که در آن عبور وسایل نقلیه موتوری نسبت به پیاده برتری دارد. عبور عرضی پیاده کنترل طراحی می شود.
خیابان محلی: خیابانی که با سرعت وسایل نقلیه موتوری پایین طراحی می شود.
حوزه نفوذ عام یک شهر که در ارتباط با شهرهای دیگر می باشد و ممکن است به تناسب و شدت ضعف عملکردهای متفاوت شهری تحت تاثیر شهرهای دیگر قرار گیرد .
روش تحلیل جاذبه ای بر پایه تئوری جاذبه فرضی بین مراکز مختلف جمعیتی طراحی شده است . در این روش تاکید بر جریانهای بالقوه بین مراکز است. در مدل ساده جاذبه ای چنین فرض می شود که تاثیرات متقابل دو جمعیتی دارای نسبتی مستقیم با توده این مراکز و نسبتی معکوس با فاصله بین آنهاست.
در روش تحلیل جریانها، جهت و شدت جریانهای موجود بین یک مرکز جمعیتی و نقاط جمعیتی پیرامون آن تعیین کننده حدود و ثغور منطقه کاربردی با حوزه نفوذ آنهاست .
این فایل شامل:
-
مقدمه
-
طبقه بندی فعالیتهای مردم در فضاهای عمومی
-
فعالیتهای ضروری
-
فعالیتهای انتخابی
-
فعالیتهای اجتماعی
-
تعاریف
-
راه و خیابان
-
راه شریانی
-
خیابان محلی
-
راه شریانی درجه 1
-
آزاد راه
-
بزرگراه
-
مفاهیم در ارتباط با حوزه نفوذ
-
پسکرانه
-
حوزه کشش
-
حوزه نفوذ عام – حوزه نفوذ خاص
-
حوزه جذب
-
عوامل موثر در وسعت و شعاع عملکرد حوزه نفوذ
-
در تعیین حوزه نفوذ یک شهرمی توان از عوامل زیر کمک گرفت
-
روشهای تعیین حوزه نفوذ
-
روش تحلیل جاذبه ای
-
روش فاصله نقطه جدایی بین دو منطقه
-
روش تحلیل جریانها