برنامه ریزی حمل و نقل
گوشه ای از مطلب:
هدف اصلی در برنامه ریزی حمل ونقل برای تنظیم ساختار تقاضای جابجایی و حفاظت از محیط زیست:
تکیه بر پیاده روی برای سفرهای کوتاه مدت
تکیه بر وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای متوسط و دور در شهرهای متوسط و کوچک
محدود ساختن استفاده از خودرو شخصی
راه و خیابان: مجموعه ای برای عبور پیاده، وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه.
راه شریانی: راهی که در آن عبور وسایل نقلیه موتوری نسبت به پیاده برتری دارد. عبور عرضی پیاده کنترل طراحی می شود.
خیابان محلی: خیابانی که با سرعت وسایل نقلیه موتوری پایین طراحی می شود.
حوزه نفوذ عام یک شهر که در ارتباط با شهرهای دیگر می باشد و ممکن است به تناسب و شدت ضعف عملکردهای متفاوت شهری تحت تاثیر شهرهای دیگر قرار گیرد .
روش تحلیل جاذبه ای بر پایه تئوری جاذبه فرضی بین مراکز مختلف جمعیتی طراحی شده است . در این روش تاکید بر جریانهای بالقوه بین مراکز است. در مدل ساده جاذبه ای چنین فرض می شود که تاثیرات متقابل دو جمعیتی دارای نسبتی مستقیم با توده این مراکز و نسبتی معکوس با فاصله بین آنهاست.
در روش تحلیل جریانها، جهت و شدت جریانهای موجود بین یک مرکز جمعیتی و نقاط جمعیتی پیرامون آن تعیین کننده حدود و ثغور منطقه کاربردی با حوزه نفوذ آنهاست .
این فایل شامل:
مقدمه
طبقه بندی فعالیتهای مردم در فضاهای عمومی
فعالیتهای ضروری
فعالیتهای انتخابی
فعالیتهای اجتماعی
تعاریف
راه و خیابان
راه شریانی
خیابان محلی
راه شریانی درجه 1
آزاد راه
بزرگراه
مفاهیم در ارتباط با حوزه نفوذ
پسکرانه
حوزه کشش
حوزه نفوذ عام – حوزه نفوذ خاص
حوزه جذب
عوامل موثر در وسعت و شعاع عملکرد حوزه نفوذ
در تعیین حوزه نفوذ یک شهرمی توان از عوامل زیر کمک گرفت
روشهای تعیین حوزه نفوذ
روش تحلیل جاذبه ای
روش فاصله نقطه جدایی بین دو منطقه
روش تحلیل جریانها