برنامه ریزی حمل و نقل
گوشه ای از مطلب:
هدف اصلی در برنامه ریزی حمل ونقل برای تنظیم ساختار تقاضای جابجایی و حفاظت از محیط زیست:
تکیه بر پیاده روی برای سفرهای کوتاه مدت
تکیه بر وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای متوسط و دور در شهرهای متوسط و کوچک
محدود ساختن استفاده از خودرو شخصی
راه و خیابان: مجموعه ای برای عبور پیاده، وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه.
راه شریانی: راهی که در آن عبور وسایل نقلیه موتوری نسبت به پیاده برتری دارد. عبور عرضی پیاده کنترل طراحی می شود.
خیابان محلی: خیابانی که با سرعت وسایل نقلیه موتوری پایین طراحی می شود.
حوزه نفوذ عام يک شهر که در ارتباط با شهرهاي ديگر مي باشد و ممکن است به تناسب و شدت ضعف عملکردهاي متفاوت شهري تحت تاثير شهرهاي ديگر قرار گيرد .
روش تحليل جاذبه اي بر پايه تئوري جاذبه فرضي بين مراکز مختلف جمعيتي طراحي شده است . در اين روش تاکيد بر جريانهاي بالقوه بين مراکز است. در مدل ساده جاذبه اي چنين فرض مي شود که تاثيرات متقابل دو جمعيتي داراي نسبتي مستقيم با توده اين مراکز و نسبتي معکوس با فاصله بين آنهاست.
در روش تحليل جريانها، جهت و شدت جريانهاي موجود بين يک مرکز جمعيتي و نقاط جمعيتي پيرامون آن تعيين کننده حدود و ثغور منطقه کاربردي با حوزه نفوذ آنهاست .
این فایل شامل:
-
مقدمه
-
طبقه بندی فعالیتهای مردم در فضاهای عمومی
-
فعالیتهای ضروری
-
فعالیتهای انتخابی
-
فعالیتهای اجتماعی
-
تعاریف
-
راه و خیابان
-
راه شریانی
-
خیابان محلی
-
راه شریانی درجه 1
-
آزاد راه
-
بزرگراه
-
مفاهيم در ارتباط با حوزه نفوذ
-
پسکرانه
-
حوزه کشش
-
حوزه نفوذ عام – حوزه نفوذ خاص
-
حوزه جذب
-
عوامل موثر در وسعت و شعاع عملکرد حوزه نفوذ
-
در تعيين حوزه نفوذ يک شهرمي توان از عوامل زير کمک گرفت
-
روشهاي تعيين حوزه نفوذ
-
روش تحليل جاذبه اي
-
روش فاصله نقطه جدايي بين دو منطقه
-
روش تحليل جريانها