ویلا ساوا - لوکوربوزیه4-(www.memarcad.com)

ویلا ساوا – لوکوربوزیه

در پو آسی نزدیک پاریس قرار دارد و از معماری مدرن نشأت گرفته . طرح این ویلا نشانه مطالعات لوکور بوزیه که از طرح خانه ( دم اینو) آغاز شده و ما حصل آن تحت عنوان پنج نکته معماری مدرن تدوین گردیده. این 5 نکته عبارتند از:

 1- پیلوتی ها ( خانه ای بر فراز ستونهای مستقر) ساختمانی معلق در هوا ساخته می شود و فضایی سبز تا زیر خانه ادامه دارد. 2- باغچه های پشت بام یا گاردن روف: بتن مسلح امکان اجرای بام های یکدست را فراهم میکند. 3- پلان ازاد: تاکنون دیوارهای باربر از پی ها شروع شده یکی روی دیگری قرار گرفته و طبقه همکف و طبقات بالایی را به طور یکسان شکل داده اند. پلان در قید دیوارهای باربر بوده و بتن مسلح ، پلان آزاد را برای خانه ها به ارمغان می آورد. 4- پنجره های نواری: به طور مسلح انقلابی را در پنجره سازی ایجاد کرد. پنجره ها می توانند از یک طرف نما شروع و در طرف دیگر حرکت کنند. 5- نمای آزاد: ستونها و جرز ها در پشت نما و در داخل خانه قرار می گیرد . سقف ها ادامه پیدا می کنند تا یک سطح معلق را پدید آورند.    

 حجم ورودی

پوسته منحنی و شفاف معرف محدوده دسترسی از نظر شکل و تراکم با قطعه مکعبی در تضاد است دیواره شیشه ای و شفاف این محدوده اولیه محرک انسان برای نفوذ به بنا است. دیواره شیشه ای در میان قابها ی ساختاری ستون ها جای گرفته است و توسط یک تیر شکافته شده است این تیر روی محور اصلی ساختمان قرار گرفته است ومحل ورودی را مشخص می کند . قدرت و جهت این تیر توسط دو تیر نمایان موازی که ستون ها طرفین ورودی را به یکدیگر می پیوندند تقویت شده است قرار گیری ورودی در ابتدای رامپ که با اوج گرفتن خود یک گردش معمارانه را به آرامی اشکار میسازد حالتی رسمی وتشریفاتی به ورودی میدهد. در سمت چپ رامپ یک پله چرخان ساده قرار گرفته است که نشانه چرخش و حرکت عمودی در درون فضاست و در امتداد حرکت منحنی جداره شیشه ای شکل گرفته است.

 پیانو سلطنتی

محدوده زندگی به صورت یک حجم پیانو مانند درون قطعه مکعب مستطیل شکل جای گرفته است رامپ مربع را به دو بخش عمومی و خصوصی مجزا تقسیم کرده است در محدوده عمومی جعبه شیشه ای سالن با فضای باز تراس ترکیب شده است.

لوکوربوزیه این نفوذ فضایی را با به کار بردن احجام کدر سطوح مات یا شفاف کنترل میکند تا دیدهای مشخصی را در جهات مختلف تعریف نماید جداره های شیشه ای رامپ وپنجره های نواری قرار گرفته در طول تراس امکان دید های مشخصی را به خارج و داخل بنا فراهم می سازد.این تجارب بصری و سیع با بهره گیری از اجتماع احجام و سطوح بیان کننده میزان محصوریت فضاها و بعد جدید ناشی از حضور سطوح شیبدار رامپ تغییر مکان از درون به برون نمایش میگذارد و یک زبان متنوع معمارانه را بوجود می آورد.

رامپ ماشین معماری گردشگاهی است .جاگیری مرکزی مسیر حرکتی تجارب متفاوتی را ازاین معماری به نمایش میگذارد . بعنوان مثال آغاز حرکت از محدوده محصور گارا و منتهی شدن آن به فضای وسیع تراس بام یاد آور ارتباط میان طبقات مختلف ویلا است.

جداره روی بام

نقطه پایان معماری گردشگاهی در پشت بام قرار دارد جاییکه لوکوربوزیه نوع جدیدی از تراس بام را خلق میکند .تراس توسط یک صفحه (اخرین عنصر طراحی) محصورمی شود .صفحه یک علامت پیچیده دارای حس رهایی و جلوه ای از ایده آزادی موجود  در کل بنا است.این صفحه مبین شخصیت و پیام ویلا و به مثابه کتیبه یک معبد یونانی است. سطوح معقر/محدب صفحه علاوه بر محصور نمودن فضا معرف بنا در چشم انداز پیرامون هستند.فرم توسط شبکه سازماندهی کل طراحی کنترل شده و در یک انتهای آن حجم هندسی محصور کننده پله مدور منتهی به بام قرار گرفته است. بسته به جهت دید صفحه نهایی بصورت صفحه یا حجم دیده می شود ( شبیه جعبه پیانوشکل فضای عمومی که همچون یک حجم در بر گیرنده فضا درک می گردد) مگر زمانی که درون تراس قرار گرفته ایم که صفحه و حجم در بر گیرنده پله مدور یک مجموعه همگن را بوجود می آورند.

سیستم هندسی

سیستم هندسی اولیه یک شبکه عمود بر هم فاقد جهت بود که لوکوربوزیه با بهره گیری از آن محدوده نشیمن را طراحی کرده است .این مکعب یک خط مبنای منظم پدید میآورد که به تحقثق موضوع اصلی طراحی یعنی ارتباط فرم و محیط پیرامون کمک نماید .صفحه تراس بام و حجم ورودی بیان کننده تنش میان منحنی ها و سیستم عمود بر هم هستند.هریک از فضاها اجزای هدفمندی دارند که به نیاز های عملکردی و نمادین طراحی پاسخ میدهند .بیشترین تنش در تقسیمات فضایی /سلولی طبقه اول و در پویایی قدرتمند فرم حاصل از مدول بندی و غنای آشکار سطوح است. این پویایی فزاینده توسط سیستم شبکه خطوط عمود بر هم کنترل شده است خصوصا توسط نیروهای دوگانه ناشی از تاثیرات فرمهای اصلی بر سیستم:اولین نیرو توسط محور اصلی محدوده حجمی طبقه اول اعمال شده است .محدوده نشیمن اثر پذیری بیشتری را نشان می دهد و حجم پیانو شکل آن تابعیت از این نیروی برتر آرام و تنها را به نمایش میگذارد.شبکه خطوط عمود بر هم سازه با روری سیستم دومینو را در تغییر ابعاد سطوح و قطعات با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص پلان نشان میدهد.

حرکت

همچون تمامی کارهای لوکوربوزیه در طول دهه1920 مسیر حرکتی مفهومی خاص دارد و بین تجارب بصری مختلف و پیوسته موجود در ویلا ارتباط برقرار میکند .طبیعت پیوسته این حوادث یک زنجیره ارتباطی را میان عناصر طراحی برقرار می سازد .توجه لوکوربوزیه به ارتباط متقابل میان عناصرو مسیر حرکتی قابل مشاهده است. در طول تجارب بصری پیوسته در می یابیم که مسیر حرکتی یک عنصر خطی دارای پویایی واحساس تداوم است که با تقارن و ایستایی قطعه معلق (تصویر عمومی قابل درک از ویلا) تضاد دارد.بر خلاف سازماندهی ویلا مسیر یک بعد زمانی است که قدرت آن با تسلسل حرکتی حاصل از تجارب بصری فرم و فضا افزایش یافته است. حس پویایی توسط مسیر منحنی سواره پیرامون حجم ورودی کشف و توسط حرکت نمادین رامپ تقویت میگردد .این عنصر نمادین و مهم قدرت اصلی را افزایش میدهد . طبقات را می شکافد و همچون پله برقی بیننده را در قلب طرح به چرخش و حرکت وا می دارد. بر اثر فشردگی فرم درک زنجیره تجارب بصری از محدوده حرکتی خارجی (مسیر سواره پیرامون حجم ورودی) آغاز می شود .محل قرار گیری در ورودی از مسیرحرکتی موجود در داخل ویلا پیروی می کند و ارتباط میان دو فضای داخلی و خارجی را بر قرار می سازد . کشش جهت دار ممتد و قدرتمند رامپ علاوه بر نفی مفهوم استراحت و سکون در فضای ورودی حالت پویای فضا و پیوستگی زنجیره تجارب بصری را حفظ میکند.فضاهای محصور و مکعب مستطیل شکل محدوده های مختلف و مجزای فضای نشیمن پیانو شکل را تشکیل میدهند و تراس محدوده نشیمن ارتباط میان این فضاها را برقرار می سازد. بازشوهای یکسان و ممتد نمای غربی پیوستگی این فضاها را افزایش می دهد.

ویلا ساوا - لوکوربوزیه3-(www.memarcad.com)

ویلا ساوا - لوکوربوزیه1-(www.memarcad.com)

ویلا ساوا - لوکوربوزیه2-(www.memarcad.com)

منابع:

abbas-valadi.persianblog.ir

www.memarcad.ir

Rate this post

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here